تولید لوله پلی اتیلن و مواد اولیه برای تولید لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن لوله های ترموپلاستیکی هستند که در ترکیب ان از مواد پلیمی پلی اتیلن استفاده می گردد. مواد و متریال لازم جهت ساخت لوله های پلی اتیلن HDPE به صورت جداگانه انتخاب می شوند. مواد اولیه با کیفیت بالا پلیمرهایی با فشارهای مختلف، پلی پروپیلن، پلی وینیل کلراید، پلی اتیلن هستند.

تکنولوژی تولید لوله پلی اتیلن :

در کارگاهها و کارخانه تولید لوله پلی اتیلن شرکت پایپ گستر ، فرآیند تولید لوله پلی اتیلن بر اساس روش اکستروژن است. بعبارتی دیگر خط تولید لوله پلی اتیلن پایپ گستر یا سایر تولید کنندگان مجهز به دستگاههای اکسترودر می باشد. ماهیت در همگن سازی مواد خام به منظور نرم کردن آنها در یک دستگاه خاص به نام اکسترودر نهفته است. با کمک اسپینرهای تجهیزات، لوله پلی اتیلن با خنک شدن بعدی آنها به قطر تنظیم شده تشکیل می شود.

در مرحله اول، مواد در دستگاه گیرنده اکسترودر قرار می گیرد. سپس، مواد خام به داخل یک سیلندر از قبل گرم شده حرکت می کند. به تدریج، مواد به گرم ترین قسمت های سیلندر منتقل می شوند و به آرامی گرم می شوند.

بنابراین، سیلندر از سه جزء تشکیل شده است: یک تغذیه کننده، یک منطقه فشرده سازی مواد خام و یک منطقه خروجی. کیفیت بالای قالب اکسترودر مهم است، زیرا ابعاد لوله پلی اتیلن آماده شده به آن بستگی دارد. باید لوله پلی اتیلن خروجی از قالب اکسترودر جهت عدم تغییر شکل پس از خروج از دستگاه در دمای ثابت نگهداری شود.

پس از عبور مواد اولیه از سیلندر و به دست آوردن بلانک ها، آنها را در ظرفی برای وکیوم سازی تحت فشار قرار می دهند. سپس لوله های پلی اتیلن از محفظه خنک کننده خارج شده و برای جلوگیری از تغییر شکل آن، بلافاصله به نوار نقاله منتقل می شوند.

در مرحله آخر، لوله های پلی اتیلن بریده شده و در محل های آماده شده قرار می گیرند. برای برش از اره یا کاتر مخصوص (بسته به قطر انتخاب شده) استفاده می شود.

سرمایه گذاری جهت احداث کارخانه تولید لوله پلی اتیلن :

برای راه اندازی تولید لوله های پلی اتیلن حداقل 3 و نیم میلیارد تومان نیاز است. هر چه تعداد دستگاههای اکسترودر و فضای کاربری بیشتر باشید این مبلغ افزایش خواهد یافت. این مبلغ فرضی شامل هزینه اجاره ماهانه، دستمزد، نوسازی محل استیجاری، خرید تجهیزات و مواد اولیه می باشد.

قیمت یک واحد تولیدی لوله پلی اتیلن تمام شده به نوع آن بستگی دارد. در این مورد، این قانون اعمال می شود: هرچه قطر لوله پلی اتیلن بزرگتر باشد، محصول گران تر است.

با فروش کامل محصولات، درآمد ماهانه می تواند تا 150 میلیون تومان باشد. سرمایه گذاری جهت احداث خط تولید لوله پلی اتیلن در حدود 2 سال نتیجه می دهد.

توجه داشته باشید :

تولید لوله های پلی اتیلن یک تجارت جدی و کاملا مهندسی شده است. این نه تنها به سرمایه گذاری های مالی بزرگ، بلکه به دانش حرفه ای در زمینه تولید، تجربه در مدیریت یک سازمان بزرگ نیاز دارد. پس این تجارت نیاز به دانش ، تجربه ، تخصص ، فضا ، سرمایه و ... دارد.

تولید لوله پلی اتیلن :

لوله‌های پلی اتیلن به سبب برخی از مزایا اخیراً جایگزین لوله‌های فلزی شده‌اند، اما به دلیل ویژگی‌های فنی بالا، سهولت نصب، ظاهر زیبایی و هزینه نسبتاً کم، بلافاصله محبوبیت پیدا کردند. تولید لوله های پلی اتیلن هر روز در حال رشد است، مواد و فناوری های تولید لوله پلی اتیلن در حال ارتقا می باشد و همچنین فرصت ها و راحتی های جدیدی را برای مصرف کننده فراهم می کند.

مواد :

لوله پلی اتیلن از انواع مختلفی از مواد پلیمری پلی اتیلن ساخته می شود:

پلی اتیلن با چگالی کم، به دست آمده از پلیمریزاسیون اتیلن در فشار بالا (PVD). لوله های پلی اتیلن ساخته شده با این متریال نسبتا نرم، انعطاف پذیر و الاستیک هستند.

پلی اتیلن با چگالی متوسط ​​که به دلیل ویژگی‌های ساختار مولکولی (LDL) و داشتن خواص میانی به لوله های پلی اتیلن «خطی» معروف می باشند.

پلی اتیلن با چگالی بالا، به دست آمده در فشار کم با مشارکت کاتالیزورها (HDPE). چنین لوله هایی بادوام و مقاوم در برابر استرس هستند.

ابرچگال یا ابر مولکولی که به دلیل وجود پیوندهای بین مولکولی از نوع شبکه، "صلیبی" نامیده می شود. لوله های پلی اتیلن ساخته شده از این متریال می توانند دمای نسبتاً بالا را تحمل کنند.

لوله های پلی اتیلن ساخته شده از ترکیبی از مواد پلی اتیلن با چگالی های مختلف نیز توسط برخی از مشتریان تقاضا می گردد. مواد اولیه برای تولید لوله ها گرانول های پلی اتیلن به اندازه 2-5 میلی متر، شفاف یا با رنگ از قبل اضافه شده است.

ویژگی های ساخت لوله های پلی اتیلن :

فرآیندهای تکنولوژیکی

طرح اصلی تولید برای ساخت لوله پلی اتیلن شامل مراحل زیر است:

· جرم پلیمری را تا نقطه ذوب حرارت داده و آن را مخلوط کنید تا یکدست شود.

· قالب گیری بیلت لوله با اکستروژن، یعنی اکستروژن پلی اتیلن مذاب از طریق خروجی اکسترودر پروفیل مورد نیاز.

· اصلاح ابعاد و شکل با سایزبندی. در این مرحله می توان از روش های مختلفی استفاده کرد:

· اندازه گیری خلاء که در آن اشکال نهایی لوله تحت فشار کاهش یافته تشکیل می شود.

· پردازش با عبور از قالب تمام شده (سیلندر توخالی) که با فشار هوای بالا تامین می شود که لوله را به ابعاد مورد نظر کشیده می کند.

· نرمال سازی دما، که قبلاً تا حدی در مرحله کالیبراسیون و بیشتر در چندین حمام خنک کننده انجام شده است.

· برش به محصولات نهایی و بسته بندی.

انواع لوله های پلی اتیلن :

لوله های پلی اتیلن تکجداره معمولی با استفاده از فناوری توضیح داده شده در بالا تولید می شوند. اما برخی از انواع خاص لوله های پلی اتیلن به فناوری های پیچیده تر و عملکردهای تجهیزات اضافی به شرح زیر نیاز دارند :

لوله های پلی اتیلن دو لایه یا همان لوله های کاروگیت با اکستروژن همزمان لایه موجدار خارجی و لایه صاف داخلی ساخته می شوند. چنین لوله ای با نفوذپذیری بالا، گرفتگی کم و در عین حال مقاومت در برابر بارهای سنگین مشخص می شود. لوله های تقویت شده بر اساس سیم آلومینیوم و فولاد، فایبرگلاس یا نخ مصنوعی برای افزایش استحکام محصولات ساخته می شوند. چنین لوله ای می تواند بارهای تقریباً برابر با فلز را تحمل کند، اما به هیچ وجه خورده نمی شود و در معرض محیط های فعال شیمیایی قرار نمی گیرد. وجود سوکت های یکپارچه نشان دهنده تغییر صاف قطر لوله در بخش های کوچک طول آن است.

تجهیزات خط تولید پلی اتیلن :

خطوط تولید مورد استفاده توسط تولید کنندگان لوله پلی اتیلن عبارتند از:

دستگاه بارگیری اتوماتیک مواد اولیه که می تواند محلی برای خشک کردن گرانول های پلیمری نیز باشد.

یک اکسترودر با حامل موتور که لوله را در امتداد خط حرکت می دهد. تجهیزات اصلی تولید لوله های پلی اتیلن - اکسترودر - با توجه به ویژگی های طراحی به سه نوع تقسیم می شوند :

· پیچ، داشتن مکانیزم پیچی برای تامین جرم پلیمری به سر خروجی (یک یا چند پیچ) و ایجاد بهترین فشار در ناحیه قالب گیری، دیسکی با تامین مواد اولیه تک یا چند دیسکی که حداکثر اختلاط پلیمر را به همراه دارد. ترکیبی (کرم-دیسک) هم اختلاط عالی و هم فشار خوراک مورد نظر را می دهد.

· آسیاب کالیبره از نوع خلاء یا استوانه ای.

· دستگاهی از چندین حمام خنک کننده،

· یک برش لوله به قطعات، اغلب یک اره از نوع سیاره ای.

· نشانگر، که نقشه ها و کتیبه های مناسب را اعمال می کند،

· دستگاه های گیرنده و سیم پیچ برای بسته بندی محصولات نهایی در کلاف و قرقره.

· در مرحله بسته بندی، از یک لایه پنوماتیک نیز می توان برای انتقال لوله های تمام شده به قفسه های ذخیره سازی استفاده کرد.

سوالات زیر را نیز می توانید از طریق تماس با کارشناسان شرکت پایپ گستر مطر نموده و پاسخ مناسبی دریافت نمایید.

. تجهیزات تولید لوله های پلی اتیلن تامین آب و گاز

. مواد اولیه برای ساخت لوله های پلی اتیلن مدرن

. طرح فن آوری برای تولید لوله های پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن معمولاً دارای قطر بیرونی بر اساس محدوده استاندارد زیر هستند: 12، 16، 20، 25، 32، 40، 50، 63، 75، 90، 110، 125 میلی متر و غیره.

لوله های پلی اتیلن (لوله های HDPE، لوله های ساخته شده از PE-63، PE-80 و PE-100، و همچنین PEX) معمولاً برای تامین آب در فشارهای اسمی مختلف در سیستم استفاده می شود.

لوله های ساخته شده از پلی پروپیلن (PP random copolymer) نیز برای تامین آب سرد و گرم و لوله های ساخته شده از هموپلیمر PP برای فاضلاب داخلی ساختمان ها استفاده می شود. لوله های فاضلاب برای شبکه های خارجی از پلی وینیل کلراید (PVC) ساخته شده اند. ناودان ها نیز از PVC ساخته می شوند.

لوله ها و اتصالات پلاستیکی یا فلزی در غلاف پلی اتیلن و عایق حرارتی فوم پلی اورتان (به اصطلاح لوله های PPU) از هم جدا می شوند. علاوه بر این، لوله های فلزی پلاستیکی با دیواره کامپوزیت فلزی پلاستیکی وجود دارد که شامل لایه های پلیمری و فلزی است.

لوله های فلزی پلاستیکی برای اهداف مختلفی استفاده می شود: گرمایش فضا (از جمله "طبقه گرم")، تامین آب و گازرسانی به محل ها و شرکت ها. لوله های راه راه ساخته شده از مواد مختلف نیز کاربرد گسترده ای در بخش های مختلف اقتصاد پیدا کرده اند.

محبوبیت لوله کاروگیت به دلیل سبکی و انعطاف پذیری عالی آنها است که به آنها امکان استفاده به عنوان شیلنگ از جمله در سیستم های فاضلاب را می دهد. در برخی مناطق باریکتر از لوله های فایبرگلاس نیز استفاده می شود.

لوله‌های پلیمری مزایای زیادی نسبت به لوله‌های فولادی دارند: وزن لوله‌های پلاستیکی کم است، ضد زنگ هستند، بدون درز هستند، در حین کار رشد نمی‌کنند، لرزش ندارند و صدای غرش تولید نمی‌کنند، هنگام یخ زدن آب نمی‌ترکند (سیستم) چندین چرخه انجماد را در حضور فشار بدون تخریب تحمل می کند)، جریان های سرگردان را هدایت نمی کند،